"För oss på IT-sidan har Telavox inneburit en stor tidsbesparing. Administrationen är betydligt enklare, och vi kan få igång en ny användare på bara ett par minuter. On- och offboarding har aldrig varit smidigare.”
Klas Hult
IT-Chef
Om Protos
Protos AB är en ledande aktör inom hållbar livsmedelsproduktion med rötter på Gotland. Företaget erbjuder både animaliska och växtbaserade produkter under varumärken som Smak av Gotland och Smak av Svea och är Sveriges största leverantör av KRAV-märkt kött. Genom nära samarbeten med lantbrukare och moderna produktionsanläggningar säkerställer Protos hög kvalitet med minimal miljöpåverkan. Med en IT-avdelning på tre personer är det viktigt att se till att säkerställa tekniska lösningar som är både effektiva och lättadministrerade.
Tekniska utmaningar och nya behov ledde till förändring
Innan Protos bytte till Telavox använde de en äldre on-prem-växel som var både tekniskt utdaterad och administrativt tungrodd. Klas Hult, IT-Chef på Protos och hans team insåg att den befintliga lösningen var ineffektiv, svår att anpassa och att kostnaden för uppgraderingar var allt för hög. Samtidigt ökade behovet av mobiltelefoni och smidiga integrationsmöjligheter, vilket gjorde att en modern molnbaserad lösning blev ett naturligt steg. De hade en tydlig kravlista när de började se sig om efter en ny lösning.
“Även om jag har jobbat med växlar tidigare, kändes det bättre att vända sig till ett företag som hade utbildade tekniker i grunden. Med den gamla lösningen hade jag behövt bygga allt själv, men det skulle ta för lång tid och vara för krångligt. Det är helt enkelt inte vår grej – och inte det vi ska lägga vår tid på.” säger Klas.
En flexibel och framtidssäker telefonilösning
Efter en noggrann utvärdering av marknaden föll valet på Telavox som den optimala telefonilösningen för Protos. Ett avgörande skäl var möjligheten att ha full kontroll över växeln utan att behöva förlita sig på extern support. Med Telavox intuitiva gränssnitt och smidiga självservicefunktionalitet kan IT-avdelningen enkelt skapa och justera köer samt anpassa växelfunktioner efter verksamhetens behov. På kort tid har de gått från två till 18 olika köer för att dels kunna koppla ihop telefoner som behöver ringa ut från samma nummer samt skapat köer som går till specifika interna grupper så att inringaren snabbare hamnar hos rätt person.
”Det enkla gränssnittet var en stor fördel för oss. Vi kan själva anpassa växeln, skapa köer och hantera användare utan krångel – det gör administrationen mycket smidigare.” säger Klas.
Utöver flexibiliteten var det även viktigt med en stabil telefoni och modern molnväxel.
”Vi hade ett stort behov av att kunna arbeta flexibelt mellan dator och mobil, där fasta och mobila nummer smidigt kunde sammankopplas. Vi satte upp en tydlig kravlista när vi började leta efter en ny lösning – och med Telavox kunde vi glatt checka av varje punkt. Leveransen har levt upp till alla våra förväntningar och fyllt precis det behov vi hade.” säger Klas Hult, IT-chef på Protos.
Protos har även integrerat telefonin med sitt eget lokala AD för att hantera användare på ett smidigare sätt. De har även valt att integrera till Teams där de sett behovet för vissa av sina medarbetare.
Smart telefoni som sparar tid och förenklar vardagen
Övergången till Telavox har gett Protos en stabil och användarvänlig telefonilösning som sparar både tid och resurser. Förbättrad tillgänglighet och kommunikation har också varit en stor vinst. Med Telavox fungerar telefonilösningen stabilt både internt och externt, med anpassade lösningar för olika avdelningar, från produktionsanläggningen på Gotland till försäljningskontoret i Solna.
”För oss på IT-sidan har Telavox inneburit en stor tidsbesparing. Administrationen är betydligt enklare, och vi kan få igång en ny användare på bara ett par minuter. On- och offboarding har aldrig varit smidigare.” – Klas Hult, IT-chef på Protos.
Enkel koll med befintlig kund blev pricken över i:et
Innan Protos tog det slutgiltiga beslutet att satsa på Telavox ville Klas få en bekräftelse från en av Telavox befintliga kunder. Han ringde därför upp en kund han själv letade upp, och hamnade hos deras receptionist. Hennes svar blev avgörande för valet.
”Jag frågade henne rakt ut hur det fungerade för dem, och hon svarade att det var ingenting hon tänkte särskilt mycket på, utan att det rullade på. Hon lade själv till och tog bort användare, kopplade om i växeln och hanterade telefonin utan problem. Det var precis vad jag ville höra och det gav oss den sista bekräftelsen vi behövde för att kunna ta ett beslut.” säger Klas.
Han avslutar med: “Om någon skulle ringa Protos med samma fråga idag, skulle jag ge dem samma svar: Det är enkelt att administrera, det dagliga rullet bara fungerar, och det ger oss en trygghet i vardagen.”
Framtiden med Telavox
Just nu är Protos igång med en omfattande uppdatering av sin IT-infrastruktur, och ser fördelar med att kunna göra smartare integrationer med telefonin i framtiden, såsom med statistikverktyg och eventuell koppling till sitt kommande CRM. AI och transkriberingslösningar är något som de också är nyfikna på att utforska vidare med Telavox.
Vill du veta mer om hur Telavox kan hjälpa ditt företag att få en smidigare och mer framtidssäker telefoni? Kontakta oss idag!