En positiv kundupplevelse är avgörande för att sticka ut i dagens konkurrens. Kunder förväntar sig snabba svar, och i allt större utsträckning söker de själva efter svar genom digitala kanaler. Hur kan kundsupporten möta sina kunder på ett smidigt sätt när antalet kommunikationskanaler växer? Hur kan integrationer av era samtal förbättra produktiviteten? Många bolag har börjat implementera AI-tjänster för att effektivisera sitt arbete, hur kan den nya tekniken hjälpa till att skapa en bättre kundupplevelse? Här delar vi våra trendspaningar för företagskommunikation inför 2025.
AI går från abstrakt begrepp till användbart och kraftfullt verktyg
Den initiala rädslan och frågetecken kring vad AI kommer att innebära för vår vardag och vårt arbetsliv har under året som gått blivit alltmer tydligt för gemene man. Numera vet de allra flesta vad AI är, och många använder AI-verktyg i sin vardag, både medvetet och ibland omedvetet. Det gäller allt från streamingtjänster, träningsappar eller värmetermostat i byggnader.
Även företagstelefoni och supporthantering följer denna trend, och vi kan se allt fler smarta AI-funktioner med syfte att effektivisera och förbättra kundupplevelsen. Med Telavox företagstelefoni får du tillgång till smarta funktioner som Text-to-Speech, vilket automatiskt skapar dina röstmeddelanden från text, och Transkribering av samtal, som omvandlar telefonsamtal till anteckningar och sammanfattningar. Det betyder att du kan fånga upp alla detaljer av ett telefonsamtal utan att behöva ta anteckningar manuellt. Funktionen kan kopplas till vår ärendehantering för att effektivisera era kundärenden, så att samtalen automatiskt fångas upp och hamnar där ni vill att de ska vara.
Röst-AI såsom voice-to-voice är en stark trend och det kommer fortsätta dyka upp nya smarta funktioner från oss under 2025 för hur vi kan använda AI för att minska manuellt arbete och förbättra er produktivitet.
Integrationer och automatisering för en effektivare arbetsdag
Att arbeta mer effektivt och därmed ta vara på värdefulla resurser är eftersträvansvärt. Idag handlar utvecklingen i många branscher om att koppla ihop olika system och automatisera arbetsflöden för att få ut maximalt värde av sina investeringar. Telefoni och kundsupport behöver med andra ord integreras i företagets existerande digitala miljö. Telefonsamtal kan då till exempel automatiskt kopplas till kunddatabaser, ärendehantering och analysverktyg för att ge full överblick över kundresan. Det förenklar arbetet för supportagenter, men också för säljare och övrig personal i organisationen.
Att integrera telefonin med övriga system leder till flera fördelar som till exempel minskad manuell hantering, snabbare processer när all information samlas på ett ställe, och enklare samarbete mellan avdelningar. Dessutom förbättras kundupplevelsen genom personlig service, som att automatiskt styra kunden till rätt kontaktperson eller automatiskt få fram historik från tidigare ärenden. Vi på Telavox erbjuder färdiga integrationer för populära system samt flexibla lösningar som passar just er verksamhet – en utveckling som fortsätter växa under 2025.
Strategi för ökat antal kommunikationskanaler
En mix av telefoni och andra kommunikationskanaler blir allt vanligare för att skapa den bästa möjliga kommunikationen. Det finns en föreställning att man måste välja mellan chatt och telefoni, men i verkligheten kompletterar de varandra. Chatt är effektivt för många ärenden, men ibland når man en punkt där ett telefonsamtal är nödvändigt för att komma vidare. Förmågan att smidigt växla från livechatt till ett telefonsamtal är avgörande för att verkligen betjäna kunderna väl. Omnikanalstrategier blir alltmer populära och syftar till att skapa en sömlös och enhetlig kundupplevelse över flera kanaler såsom sociala plattformar, email, chatt eller telefoni. Vi ser en tydlig utveckling där företag satsar på integrationer med sociala medier, AI-drivna lösningar och automatisering för att effektivt hantera enklare förfrågningar. Trenderna speglar kundernas ökande krav på snabb, effektiv och sammanhängande service och visar hur företag kan bygga lojalitet och engagemang i en alltmer digitaliserad värld.
Statistik och data
Real-time data och analys är en avgörande faktor för att kunna ta datadrivna beslut och det gäller självklart även för samtalshantering. Företag vill ha insikt i samtalsvolymer, svarstider och kundnöjdhet i realtid för att optimera sina resurser. Verktyg som tillhandahåller visualisering och analys hjälper företag att identifiera trender och öka produktiviteten.
Self-service – en självklarhet
Self-service är fortsatt en central del av vad våra kunder efterfrågar från våra tjänster, och trenden pekar mot att hantera allt mer komplexa processer utan att behöva experthjälp. Företag förväntar sig samma enkla och intuitiva användarupplevelse som de är vana vid som privatkunder, vilket har drivit på utvecklingen i B2B-sektorn för att minska gapet mot konsumentteknikens snabba utveckling. För att inte riskera att uppfattas som föråldrade måste företag följa med i denna förändring.
Säkerhet och integritet
En tydlig trend inom säkerhet och integritet för telefoni och kundsupporttjänster är det ökade fokus på att skydda användardata i en tid av avancerade cyberhot och striktare regleringar. Företag implementerar AI-baserade säkerhetslösningar som identifierar och förebygger bedrägerier i realtid, samtidigt som kundernas integritet måste respekteras. Teknik som röstigenkänning, biometriska lösningar, end-to-end-kryptering och multifaktorautentisering blir standard för att skydda känslig kommunikation och data.
Samtidigt står företagen inför utmaningen att balansera effektivitet med transparens och regelefterlevnad för att behålla kundernas förtroende när allt fler implementerar AI-baserade säkerhetslösningar. Att tydligt förklara hur data anonymiseras, används och sparas är avgörande för att möta både användarnas och lagstiftningens krav i en alltmer AI-driven värld.
Summering
Dessa trender återspeglar en snabb förändring mot AI-driven innovation och automatisering för företagstelefoni, där fokus ligger på att förbättra effektivitet och kundnöjdhet. Integrationer som kopplar ihop kunddata gör det enklare att lösa problem snabbt och ge en personlig upplevelse och med statistik som kan förutsäga trender och tendenser, kan du kan optimera era resurser. Samtidigt blir omnikanalsstrategier allt vanligare för att skapa den bästa möjliga kommunikationen. Att inte glömma bort är säkerhet som är en stor fråga – och att skydda information är viktigare än någonsin.
Vi på Telavox ser fram emot hur 2025 kommer att utvecklas och alla de möjligheter som ligger framför oss med ny spännande teknik och hoppas ni vill göra resan med oss!
Vill du ha hjälp med att modernisera er företagstelefoni och förbättra er kundsupport? Prata med oss!